aes2016.se

För dig som driver eller vill driva ett företag

Att marknadsföra företaget med profilprodukter

Profilprodukter har länge varit ett populärt sätt att marknadsföra sitt företag och skapa brand awareness. Det behöver inte vara en komplicerad form av marknadsföring, men det är alltid bra med ett och annat tips innan man sätter igång med det.

Den som inte är bekant med termen profilprodukter kanske istället känner igen det med några av de andra som även används, som reklamartiklar, presentreklam, profilreklam eller kanske bara med orden giveaways. Kontentan av detta är dock densamma där det handlar om att med en fysisk produkt av något slag marknadsföra sitt företag.

Det finns mängder av produkter som kan användas i denna form av marknadsföring. Gå bara in på en sajt som Easytryck för att se utbudet av profilprodukter idag. Att välja vilket typ av produkt man ska använda sig av är ofta ett bra ställe att börja. Tänk på att gärna anpassa det efter tillfället då produkten ska ges bort. Men det kan även vara värt att tänka på tiden på året. Att under sommartid ge bort en t-shirt känns ju mycket mer passande än en fodrad jacka för att använda ett exempel.

Vad profilprodukter kan göra för företaget är dels själva delen av att ge bort något gratis till kunder, vilket i sig har ett värde för kundrelationen, men också för att se till att de har något som kan påminna dem om företaget. Ger man exempelvis bort en kylskåpsmagnet med företagets logo på som kunden sedan sätter upp kommer de också att bli påmind om företaget varje gång de öppnar kylskåpet.

Att välja profilprodukter som har riktiga användningsområden är därför alltid en bra idé. Om saken man gett bort riskerar att hamna i en låda och aldrig plockas upp igen har en del av poängen med produkten redan gått förlorad.